15.07.2016 tarihinde kabul edilen, 09.08.2016 tarih 29796 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 6728 sayılı Yatırım
Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun ile İcra İflas Kanunu’nda iflas ertelemenin düzenlendiği 179 ve devamı
maddelerde değişiklikler yapılmış, 179/c maddesi ilave edilmiştir.
İflasın ertelenmesi kurumu, sermaye şirketleri ve
kooperatiflerin mali darboğazı aşması ve ekonomi içinde üretken olmaya devam
etmesini sağlamak amacıyla
getirilmiştir. Ancak iflas erteleme başvuruları en çok alacaklıların haklarını
etkilemekte, kötü niyetli başvurularda alacaklılar alacaklarına uzun süre veya hiç kavuşamamaktadır.
Getirilen yeni düzenlemeler ile borca batıklığın tespiti,
iyileştirme projesinin nasıl olacağı ve uygulamaya yönelik düzenlemelerle iflas
erteleme kurumunun daha sağlıklı işlemesi amaçlanmıştır.
Getirilen yeni düzenlemeler ve değişiklikler aşağıda
sıralanmıştır:
1- İcra İflas Kanunu 179. Maddesinde “ borçların aktiften
fazla olması” halinde iflas erteleme
talebinde bulunulabileceği hükmü vardı. Yeni düzenlemede ise aktiflerin
muhtemel satış fiyatları üzerinden düzenlenen ara bilançoya göre borca batık
olduğunun tespit edilmesi halinde iflas erteleme talebinde bulunulabileceği
kabul edilmiştir.
2- Uygulamada bazı yerlerde iflas erteleme kararının çok
kolay alınabildiği gerekçesi ile şirket merkezleri taşınmakta ve iflas erteleme
talebinde bulunulmakta idi. Bu tür kötü niyetli yaklaşımları önlemek için
yapılan yeni düzenleme ile “ son bir yıldan uzun süre ile şirket merkezinin
bulunduğu yerdeki mahkeme” den iflas erteleme talebinde bulunulabileceği kuralı
yer almaktadır.
3- Yeni yapılan düzenlemelerde iyileştirme projelerinin
nasıl olması gerektiği ile ilgili hükümler getirilmiştir.
İyileştirme projesinde, yeni nakit kaynak konulması
dahil nesnel ve gerçek kaynaklar ve önlemler bulunmalıdır.
İyileştirme projesinde, erteleme sürecinde işletme giderlerinin ve çalışma sermayesinin
nasıl karşılanacağının gösterilmesi
zorunludur. Uygulamada iflas erteleme talebinde bulunan bazı şirketlerin
genel işletme ve üretim giderlerini karşılayamadıkları, elektrik, su, doğalgaz,
kira giderlerini ödeyemedikleri, ancak aldıkları tedbir kararları ile takip
yapılmasını ve ilgili şirketin kesinti yapmasını engelledikleri görüldüğünden
işletme giderlerinin nasıl karşılanacağının iyileştirme projesinde gösterilmesi
zorunluluğu getirilmiştir.
İflas erteleme talebi ile birlikte iyileştirme projesinin
ciddi ve inandırıcı olduğunu gösteren bazı bilgi ve belgelerin de mahkemeye
sunulması zorunlu hale getirilmiştir. Buna göre
- Mevcut borçların
ödeme sürelerini ve tutarlarını,
- Alacaklıların
adreslerini,
- Faaliyet
gösterilen sektörün özelliklerine göre stoklar ile bunların bekleme sürelerini
ve tutarlarını gösteren listelerin,
- Vergi dairesine
sunulmuş son bilanço ve gelir tablosunun,
- Şirket veya
kooperatife ait ticaret sicil tasdiknamesinin,
- İyileştirme
projesinin ciddi ve inanılır olduğunu gösteren diğer belgelerin,
- İşletmenin
devamlılığı esasına göre düzenlenmiş ara bilançoyla birlikte sunulması
zorunludur.
Uygulamada ihtiyati tedbir kararı alındıktan sonra,
yargılamanın uzaması için bilgi ve belgeler geç sunulmakta, yeniden bilirkişi
raporu alınması gerekmekte, tedbir kararının sağladığı korumadan yararlanarak,
karar verilmesi kasıtlı olarak geciktirilebilmekteydi. Bu nedenle belirtilen
bilgi ve belgelerin taleple birlikte sunulması zorunluluğu getirilmiştir.
Belirtilen liste ve belgelerin iflasın ertelenmesi talebi
ile birlikte sunulmaması halinde, mahkemece iki haftalık kesin süre verilecek
ve bu süre içinde de sunulmaz ise iflas erteleme talebi ispat edilememiş
sayılacaktır. Eğer borca batık olduğu da tespit edilirse iflas kararı
verilecektir.
4- Üst üste iflas erteleme taleplerinin önüne geçmek
amacıyla, daha önce iflasın ertelenmesinden yararlanmış olanların, uzatma dahil
erteleme süresinin bitiminden itibaren bir yıl geçmeden iflas erteleme
talebinde bulunamayacağı düzenlemesi getirilmiştir.
5- İflas erteleme talebi üzerine derhal görevinin
gerektirdiği mesleki ve teknik yeterliliğe sahip, yeterli sayıda kayyım atanır.
Daha önceki düzenlemede sadece kayyım
atanacağı belirtilmekte idi, yeni düzenlemede kayyımın görevinin gerektirdiği
mesleki ve teknik yeterliliğe sahip olması gerektiği belirtilmiştir.
6- İflas erteleme talebi, kayyımın atanması kararı,
kayyımın görevleri, temsil yetkisi ve sınırları tescil edilmek üzere ticaret
sicili müdürlüğüne gönderilecek ve ilan edilecektir. İlan hususu önceden de
bulunmakta idi ancak yeni düzenlemede, alacaklıların iflasın ertelenmesi
kararının ilanından itibaren 2 haftalık kesin süre içinde iflasın ertelenmesi şartlarının bulunmadığını
ileri sürebilecekleri ve mahkemeden talebin reddini isteyebilecekleri hükmü getirilmiştir. Alacaklıların itiraz
hakkına süre sınırı getirilmiştir.
7- Yargılama devam ederken verilebilecek tedbirler
netleştirilmiştir. Mahkeme iflas erteleme başvurusunda bulunan
şirketin/kooperatifin mal varlığını koruyucu tedbirleri alacaktır. Yargılama
süresince 6183 sayılı Kanun’a dayalı
takipler dahil yeni takip yapılmasını yasaklayabilir veya mevcut takiplerin
durmasına karar verebilir. Bu süre içinde ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz
kararlarının da uygulanamayacağı hükmü getirilerek, ihtiyati haciz yolu ile
borçlu şirketin durumunun ağırlaşmasının önüne geçilmesi amaçlanmıştır.
8- İflasın ertelenmesi yargılaması sırasında tedbir
kararı verilmesi halinde, tedbir süresi iflasın ertelenmesi süresinden
sayılacaktır. Mevcut uygulamada, yargılama uzadıkça tedbir devam etmekte, bazen
tedbir süresi o kadar uzamaktadır ki nihai hükümle verilecek iflas erteleme
süresinden çok daha fazlası tedbir
yoluyla kullanılmaktadır. Bu düzenleme
ile alacaklıların da uzun süre mağdur olmasının önüne geçilmek istenmiştir.
9- İflasın ertelenmesi yargılamasında tedbir talebinin
reddi veya bu talebin kabulü halinde aynı mahkemeye yapılacak itiraz üzerine
verilen kararlara karşı istinaf yoluna başvurulabilecektir.
10- Atanan kayyım mahkemenin uygun göreceği
sürelerde rapor verecektir. Raporlarda
neler bulunacağı tek tek sayılmamakla birlikte, özellikle sermaye artırımı ödemelerinin gerçekliği ve bunların
kullanım yerlerini de gösterecek şekilde düzenleneceği belirtilmektedir. Talepte bulunan şirketin
faaliyet gösterdiği sektör dikkate alınarak dönemler itibariyle üretim miktarı,
ham madde dengesi, üretim için kullanılan enerji miktarı gibi verilerin kayyım
raporunda karşılaştırmalı olarak yer alması gerekmektedir.
11- Yeni düzenleme ile kayyımların özel bir sicile kaydı
zorunluluğu getirilmiştir. Mahkemeler kayyımların özel sicile kaydının
yapılması için, adalet komisyonu başkanlığına bildirimde bulunacaktır. Diğer
taraftan bir kişi aynı anda en fazla 3 dosyada kayyım olarak atanabilecektir.
12- Yeni düzenlemeye göre yargılama devam ederken sadece
bir kez revize iyileştirme projesi verilebilecektir. Mevcut uygulamada, çok anlamlı olmayan değişiklikler içeren yeni/ revize projeler sunulmakta, mahkeme her
seferinde bilirkişi raporu almak zorunda kalmakta, bu şekilde yargılama
gereksiz yere uzamaktaydı. Yeni düzenleme ile bilirkişi raporunda belirtilen
olumsuz durumların bir defaya mahsus verilecek bir revize iyileştirme projesi
ile giderilmesine olanak verilmiştir. Bu nedenle iyileştirme projelerinin çok iyi
hazırlanması önem arz etmektedir.
13- İflasın ertelenmesi taleplerinde verilebilecek
kararların neler olduğu da açıkça düzenlenmiştir.
14- İflasın ertelenmesi kararı üzerine 6183 sayılı
Kanun’a göre yapılan takipler de dahil olmak üzere, hiçbir takip
yapılamayacağı, evvelce başlamış takiplerin duracağı hükmü bulunmaktaydı. 179/b
maddesinde yapılan yeni düzenleme ile iflasın ertelenmesi kararı üzerine
ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz
kararlarının da uygulanmayacağı hükmü
getirilmiştir.
15- Mevcut düzenlemede iflas erteleme süresinin 1 yıl
olacağı, ancak mahkemece uygun görülecek sürelerde uzatılabileceği, uzatma
süreleri toplamının da en fazla 4 yıl olacağı belirtilmekte idi. Yeni düzenlemede uzatma süresi 1 yıl ile
sınırlandırılmıştır. Uzatma talebi hakkında karar verilebilmesi için erteleme kararının kesinleşmesi
bekletici sorun yapılacaktır. Uzatma yargılaması sırasında da sadece bir defa
revize iyileştirme projesi verilebilecektir.
16- Yeni düzenleme ile İcra İflas Kanunu’ba 179/c maddesi
eklenmiş ve bu maddede iflas erteleme talepleri üzerine verilen nihai kararlara karşı kanun yolları
düzenlenmiştir. Buna göre,
17- İcra İflas Kanunu'na eklenen Geçici 12. madde'ye
göre, söz konusu değişiklikler, bu
maddenin yürürlük tarihinden sonra yapılan iflas erteleme talepleri hakkında
uygulanacaktır. ( 6728 sayılı Kanun'un yürürlüğünü düzenleyen 76. maddeye göre
ilgili maddeler Resmi Gazete'de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girecektir.)
NOT: 31.07.2016 tarih, 29787 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan 669 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 4. Maddesi ile olağanüstü
halin devamı süresince İcra İflas Kanunu 179. Maddesi uyarınca şirket ve
kooperatiflerin iflas erteleme talebinde bulunamayacağı hükmü getirilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder