2 Mart 2012 Cuma

Mintan...

İstatistikde mod en çok tekrar eden anlamına gelmektedir. ''Bir, iki, üç, dört, beş, üç, altı, üç'' serisinde mod ''üç'' tür.

''Moda'' da ''mod'' dan gelmektedir. En çok tekrar edilen, en çok beğenilen ve tercih edilen olarak bilinmektedir. Yani bazı insanların, ''Moda kendine yakışanı giymektir. İnsanın kendine yakıştırmasıdır. Önemli olan kendine yakışanı bulmaktır'' lakırdıları boş laftan öteye gidemez. Bu tip cümleler istatistikle değil, estetikle alakalı olabilir. Moda da bence bir bilimdir.

Günümüzde popüler kültür, herşeyi içinde eritip aşındırdığı gibi modayı da aşındırmıştır. Yıldırım Mayruk ve Yamağı Barbaros Şansal'ın ''Biz modacı değiliz, terziyiz'' demelerini uzun süre düşündüm. Kendimce noktalara ulaştım. Evet bu kişiler terziyiz diyerek hem mütevaziliklerini ortaya koyuyorlar hem de sanatçı kişiliklerini. Kendilerine saygım bir kat daha arttı. Onlar kişiye özel dikim yapıyorlar. Bu da yarattıkları ürünün tekrar etmeyeceği anlamına geliyor. Yani şaheserleri moda olamaz. Ucuz hiç olamaz.

Fikirlerime karşı çıkacak çok insan olacağını biliyorum. Bilimsel bir açıklama isterseniz. Fiyatı düşük olan bir ürüne talep daha fazla olacaktır. Talep eğrisinden hareket edebiliriz. Öte yandan insan değerinin maddi olamayacağı apaçık ortada.  Adem ve Havva, örtünme gereksinimlerini incir yaprağıyla, Neyzen Tevfik doğanın şartlarından korunmak için üç beş paçavrasıyla, sağlamamış mıdır?

Korunma ve örtünme gereksinimlerini ön plana çıkarmak yerine etrafa sattığımız bu cafa niye. Biri gelecek diye giyinmek gösterişte bulunmak. Dev şirketlerde, ancak geçinilecek kadar maaş verilen çalışanları takım giymeye zorlamak neden? Çalışanlarınıza yeterli ücreti ödeyemediğinizi, dağıttığınız mağaza çekleriyle,böyle mi saklayacaksınız?  Şirketinizin değerini bu şekilde mi arttıracaksınız? Bomboş beynimizin üzerinde durduğu vücüdumuza güzel elbiseler giyerek, eksikliklerimizi örtmeye mi çalışıyoruz...
                                                Feleğin kahpe başında
            paralansın parası
            Ben güzel sevmeğe geldim,
            değil ekmek yemeğe.   

                          N.Tevfik
İnsana verilen değer gösterişe verilen değerin üzerine çıksa zaten o insanlar da takım giyecek kadar erdemli.
Pahalı takımlarımızın içine değerli insanlar koymaya çalışmanın daha önemli olacağını düşünerek yazımı Mevlana'nın bir cümlesiyle bitirmek istedim: ''Nice insanlar gördüm üstünde mintan yok. Nice mintanlar gördüm içinde insan yok.''

1 yorum:

  1. :) HAKLISIN UĞUR BEY. BENDE ŞÖYLE DİYORUM;
    ZÜRAFANIN KİBARIN DÜŞKÜNÜ BEYAZ GİYER KIŞ GÜNÜ...
    BU BENCE MADDİYATLADA ALAKALI.PARAN VARSA HERŞEY VAR.(Durumu elverişliyken kıyafetine özen gösteren kişi, yoksul düşünce mevsime, modaya uygun olmayan şeyler giyer.)

    YanıtlaSil